Das Filmfestival von Cannes wird wegen der Coronavirus-Krise nicht wie geplant im Mai stattfinden. Das teilte der Veranstalter gestern Abend via Twitter mit. Eigentlich sollte das 73. Festival von Cannes vom 12. bis zum 23. Mai laufen, der US-Regisseur Spike Lee ist laut einer früheren Mitteilung Präsident der Jury. Die Filmfestspiele gehören zu den wichtigsten Filmfestivals der Welt, letztes Jahr wurde etwa der spätere Oscar-Gewinner „Parasite“ dort mit dem Hauptpreis prämiert.

Es würden nun verschiedene Optionen geprüft, heißt es – eine sei eine Verlegung auf Ende Juni oder Anfang Juli.

Das ganze Statement der Festivalleitung klingt so:

“At this time of global health crisis, our thoughts go to the victims of the Covid-19 and we express our solidarity with all of those who are fighting the disease.

“As soon as the development of the French and international health situation will allow us to assess the real possibility, we will make our decision known, in accordance with our ongoing consultation with the French Government and Cannes’ City Hall as well as with the Festival’s Board Members, Film industry professionals and all the partners of the event.

“In the meantime, the Festival de Cannes lends its vocal support to all of those who firmly call on everyone to respect the general lockdown, and ask to show solidarity in these difficult times for the entire world.”

Filme, die vermutlich in Cannes ihre Premiere gefeiert hätten, sind folgende:

Mia Hansen-Løve’s “Bergman Island”
Apichatpong Weerasethakul’s “Memoria”
Paul Verhoeven’s “Benedetta”
Leos Carax’s “Annette”
Wes Anderson’s “The French Dispatch”
Nanni Moretti “Tre Piani”
Nadav Lapid “Ahed’s Knee”
Sofia Coppola’s “On the Rocks”
Chloe Zhao’s “Nomadland”
Laurent Cantet’s “Arthur Rambo”
Kornél Mundruczó’s “Pieces of a Woman“
Francois Ozon’s “Summer of 85”
Michel Franco’s “Lo que algunos soñaron”
Kirill Serebrennikov’s “Petrov’s Flu”
Thomas Vinterberg’s “Druk”
Ulrich Seidl „Böse Spiele“
Maiwenn’s „ADN“
Ana Lily Amirpour’s “Mona Lisa and the Blood Moon”
Taylor Sheridan’s „Those Who Wish Me Dead“
Quentin Dupieux’s “Mandibules”
Xavier Beauvois’ “Drift Away”
Mathieu Amalric’s “Serre Moi Fort”
Nicole Garcia’s “Lisa Redler“
Stéphane Brizé’s ”For Better or For Worse”
Bruno Dumont’s “On A Half Clear Morning“
Daniele Luchetti’s “The Ties”
Hiner Saleem’s “Goodnight, Soldier”
Ann Hui’s “Love After Love”
Danielle Arbid’s “Simple Passion”
Pete Docter’s “Soul”
Kiyoshi Kurosawa’s Wife of a Spy
Naomi Kawase’s “True Mothers”

(Quelle: World of Reel)